Na początku października Przewozy Regionalne ogłosiły przetarg na dostawę 7 nowych pociągów elektrycznych i 3 spalinowych. Sprawdziliśmy już, jak mają wyglądać pojazdy elektryczne, teraz sprawdzamy, czym mają się cechować spalinowe zespoły trakcyjne.
Przewoźnik rozpisał przetarg nieograniczony na dostawę trzech trójczłonowych pojazdów, które nie mogą być dłuższe niż 60 metrów, i mogą kursować z maksymalną prędkością 120 km/h. Aby je dostarczyć oferent musi udowodnić, że w ciągu ostatnich 3 lat zbudował i dostarczył już podobny pojazd.
Minimum 30 lat na torachSpalinowy pojazd musi mieć możliwość jazdy w trakcji ukrotnionej z dwoma innymi pojazdami tego samego typu. Nie może być cięższy niż 135 ton. Napędzać go mają dwa silniki. Pojazd może być wyposażony w przekładnię hydrauliczną lub układ z przekładnią elektryczną i silnikami trakcyjnymi asynchronicznymi. W takim przypadku agregat prądotwórczy oraz zestawy kołowe napędne mogą być umieszczone w oddzielnym, środkowym członie napędowym.
PR chcą, by dostarczone pociągi mogły przejechać min. 1000 kilometrów bez potrzeby drugiego tankowania, przy założeniu ciągłej pracy agregatu grzewczego. Spalinowe pojazdy powinny zapewnić możliwość kursowania z pasażerami w zakresie temperatur od -30 (przy obfitych opadach śniegu do grubości pokrywy 20 cm) do 40 stopni C. Okres życia szt określono na minimum 30 lat, współczynnik gotowości ma nie być niższy niż 0,93, niezawodności nie może być niższy od 0,95.
Pojazdy muszą być wyposażone w wydajną klimatyzację, ale układ okien powinien zapewniać możliwość naturalnego przewietrzania wnętrza w przypadku awarii klimatyzacji. Dlatego wszystkie okna poza tymi, które będą także wyjściami awaryjnymi, muszą mieć część uchylną o wysokości min. 30% całego okna.
40% podłogi na poziomie peronu 600 mmPodłoga w strefie wejść, których będzie na stronę pojazdu po 3 pary (po jednej parze na stronę każdego członu) ma być umieszczona na poziomie 600 mm ponad główką szyny. Na tym samym poziomie musi być umieszczona podłoga w min. 40% całego pociągu. Dla pasażerów korzystających z niższych peronów pomocny będzie wysuwany stopień, na wysokości 300 mm. Zamontowana zostanie również winda z każdej strony spalinowego pojazdu, obsługa pociągu będzie też mogła korzystać z przenośnego pomostu w celu zakrycia szczeliny pomiędzy taborem a peronem na wysokości 600 mm. Przedsionki mają być oddzielone od przestrzeni do siedzenia wiatrołapami. W przedsionkach nie będzie rozkładanych siedzisk.
Gniazdka, Wi-Fi i roletyFotele pasażerskie będą tapicerowane, półmiękkie, z wyprofilowanymi zagłówkami. Część foteli zabudowanych zostanie w układzie klubowym z rozkładanym stolikiem pośrodku, reszta umieszczona będzie za sobą. Pod każdym z siedzeń podwójnych znajdzie się także podwójne gniazdko elektryczne 230V, będzie też działać bezprzewodowy Internet. Dla wygody pasażerów okna wyposażone będą w rolety. W środku, w którymś z członów skrajnych, znajdzie się duża toaleta przygotowana z myślą o korzystaniu z niej przez osoby na wózkach. Będzie też wizyjny i głosowy system powiadamiania pasażerów o trasie przejazdu zespołu trakcyjnego.
Pojazdy mają być przygotowane do możliwości zainstalowania automatów biletowych, posiadać monitoring, system zliczania pasażerów w drzwiach wejściowych. Będą też posiadały zaawansowany system diagnostyki pokładowej i rejestracji parametrów jazdy.
Maszyniści do dyspozycji będą mieli tempomat do zadawania stałej prędkości jazdy, przy czym manipulacje nastawnikiem jazdy/ hamulca nie mogą powodować kasowania nastawy tempomatu.
W kabinie znajdą się szafki na rzeczy osobiste dla pracowników drużyn konduktorskich, będą też wieszaki i szafka na ubrania i rzeczy osobiste. Zamawiający dopuszcza dostarczenie pojazdu z drzwiami wyjściowymi z pojazdu bezpośrednio na zewnątrz.
10 miesięcy na wykonanie pociągówDostawa pierwszego pojazdu nastąpić ma po 10 miesiącach od dnia podpisania umowy, dostawa drugiego po 11 miesiącach, dostawa trzeciego po 12 miesiącach, ale nie później niż do 10.12.2017 r.
Spalinowe autobusy szynowe dostarczy PR ten z producentów, który przedstawi najlepszą ofertę z uwzględnieniem kryterium 90% ceny i 10% kryterium udzielenia przewoźnikowi autoryzacji producenta pojazdów, dzięki czemu Przewozy Regionalne będą mogły wykonać samodzielnie czynności utrzymaniowe i naprawy pojazdów na poziomach od P1 do P4.
O tym, jakie pojazdy elektryczne chcą kupić Przewozy Regionalne, piszemy
tutaj.